marți, 27 octombrie 2009

Ce este certificatul de rezidenta fiscala?

Ce este certificatul de rezidenta fiscala?

Potrivit unor principii de echitate fiscala, dublate de diverse conventii care au ca scop evitarea dublei impuneri, anumite tari au decis ca, in situatia in care contribuabilii lor intra in relatii contractuale cu nerezidenti, impozitul pe venit sa se aplice doar o data, intr-una din cele doua tari.
Romania este una dintre aceste tari, incheind in acest sens conventii de evitare a dublei impuneri cu foarte multe state. Astfel, in situatia in care o persoana juridica romana, spre exemplu, incheie un contract cu un furnizor din alt stat (dar cu care Romania sa fi incheiat astfel de conventie) si in baza acelui contract are de platit o anumita suma de bani, impozitul aferent acestui venit nu se va aplica si in Romania si in tara terta, ci doar in aceasta din urma.

Pentru a face dovada ca respectivul furnizor strain nu este inregistrat fiscal in Romania, acesta trebuie sa ofere contractantului roman un certificat de rezidenta fiscala, emis de autoritatea fiscala competenta din statul sau, pe baza unei cereri formulate de persoana interesata. El dovedeste astfel ca este platitor de impozit pe venit in tara sa, evitandu-se impunerea si in Romania pentru aceeasi suma.

In situatia in care furnizorul nerezident, desi indeplineste conditiile pentru a beneficia de evitarea dublei impuneri, nu aduce certificatul doveditor contractantului roman, se vor aplica regulile de drept comun in materie, prevazute de titlul V al codului Fiscal Roman (Impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti). Astfel, contribuabilul roman nu mai poate sa plateasca legal nerezidentului intreaga suma la care s-a obligat potrivit contractului, ci trebuie sa retina la sursa impozitul pe venit aferent acestei sume, potrivit legii romane.

Pentru a fi considerat valabil, certificatul de rezidenta fiscala trebuie prezentat de catre nerezidentul contractant la momentul realizarii venitului (sau in anul urmator realizarii acestuia). El trebuie depus in original, sau tradus si legalizat.

Odata obtinut acest certificat, intra automat in vigoare prevederile speciale ale conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu statul respectiv (chiar daca in mare parte sunt asemanatoare, conventiile pot avea diferente specifice de la tara la tara).

Astfel, va fi efectuata regularizarea impozitului in cadrul termenului legal de prescriptie, cu conditia mentiunii exprese in certificat ca respectivul nerezident beneficiar al venitului a avut, in termenul de prescriptie, rezidenta fiscala in statul contractant cu care este incheiata conventia de evitare a dublei impuneri, pentru toata perioada in care s-au realizat veniturile din Romania.

Potrivit Codului Fiscal, certificatul de rezidenta fiscala prezentat in cursul anului pentru care se fac platile este valabil si in primele 60 de zile calendaristice din anul urmator, cu exceptia situatiei in care se schimba conditiile de rezidenta.

Macheta certificatului de rezidenta fiscala pentru rezidentii romani, precum si termenul de depunere de catre nerezidenti a documentelor de rezidenta fiscala, emise de autoritatea din statul de rezidenta al acestora, se stabilesc prin norme.

In principiu, orice astfel de certificat trebuie sa contina un minim de informatii: statul de rezidenta al contractantului, datele de identificare ale acestuia, mentiunea ca respectivul este rezident in acel stat in sensul conventiei de evitare a dublei impuneri incheiata cu Romania, mentiunea ca respectivul contractant este un platitor regulat de taxe si impozite in statul sau de resedinta, eventual cu aratarea ultimei perioade pentru care a achitat impozitele, mentionarea anului in care este valabil certificatul, data, semnatura si stampila oficiala a autoritatii emitente.

Cum devii platitor de impozit pe profit din platitor de impozit pe venitul microintreprinderilor

Cum devii platitor de impozit pe profit din platitor de impozit pe venitul microintreprinderilor

Art. 107^1. - Prin exceptie de la prevederile art. 109 alin. (2) si (3), daca in cursul unui an fiscal o microintreprindere realizeaza venituri mai mari de 100.000 euro sau ponderea veniturilor realizate din consultanta si management in veniturile totale este de peste 50% inclusiv, aceasta va plati impozit pe profit luand in calcul veniturile si cheltuielile realizate de la inceputul anului fiscal, fara posibilitatea de a mai beneficia pentru perioada urmatoare de prevederile prezentului titlu. Calculul si plata impozitului pe profit se efectueaza incepand cu trimestrul in care s-a depasit oricare dintre limitele prevazute in acest articol, fara a se datora majorari de intarziere. La determinarea impozitului pe profit datorat se scad platile reprezentand impozitul pe veniturile microintreprinderilor efectuate in cursul anului fiscal.

Norme metodologice:

10^1. In situatia in care, in cursul anului fiscal, o microintreprindere realizeaza venituri mai mari de 100.000 de euro sau ponderea veniturilor realizate din consultanta si management in veniturile totale este de peste 50%, inclusiv, aceasta datoreaza impozit pe profit incepand cu trimestrul in care limita sau ponderea au fost depasite, luandu-se in calcul veniturile si cheltuielile realizate de la inceputul anului fiscal. Contribuabilul va instiinta organul fiscal cu privire la modificarea tipului de impozit datorat prin depunerea in acest scop a declaratiei de mentiuni, potrivit Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Pentru incadrarea in conditia privind nivelul veniturilor realizate in cursul anului fiscal, inclusiv pentru stabilirea ponderii veniturilor realizate din consultanta si management in veniturile totale, se vor lua in calcul aceleasi venituri care constituie baza impozabila prevazuta la art. 108 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

Cursul de schimb LEU/EUR pentru determinarea echivalentului in euro a veniturilor realizate de microintreprinderi este cel comunicat de Banca Nationala a Romaniei pentru ultima zi a fiecarei luni a perioadei careia ii este aferent venitul respectiv.

Impozitul pe profit datorat de contribuabil, incepand cu trimestrul in care s-a depasit limita prevazuta la art. 107^1 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, reprezinta diferenta dintre impozitul pe profit calculat de la inceputul anului fiscal pana la sfarsitul perioadei de raportare si impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat in cursul anului respectiv.

Firmele suspendate care platesc impozitul forfetar

Firmele suspendate care platesc impozitul forfetar

Este vorba despre firmele carora le-au expirat cei 3 ani de suspendare a activitatii. De la data expirarii celor 3 ani, firmele au regim fiscal normal. Asta se intampla chiar daca asociatii sau administratorul nu au depus acte pentru reluarea activitatii.
Multe firme si-au suspendat activitatea in anii 2005 – 2006, pentru 3 ani, iar in 2008 – 2009 suspendarea activitatii a expirat. Cu toate astea, asociatii / administratorii nu s-au dus la Registrul Comertului sa se reactiveze, crezand ca daca nu reactiveaza firma, aceasta ramane in continuare suspendata – complet eronat, intrucat la perioada expirarii suspendarii, regimul fiscal este cel normal.
Adica, in timp ce firma NU are voie sa desfasoare activitati pana cand nu se reactiveaza – deci nu emite facturi / chitante si nici nu inregistreaza facturi / chitante de cumparari - in acelasi timp plateste impozitul forfetar minim si depune declaratiile fiscale si nefiscale ca orice firma care desfasoara activitate.
Cei care nu depun declaratii vor plati amenzile pentru nedepunere.

Cine poate obtine regim derogatoriu pentru nedepunerea de declaratii

Cine poate obtine regim derogatoriu pentru nedepunerea de declaratii
Presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) a aprobat regimul de declarare derogatoriu, potrivit unui comunicat emis ieri de ANAF. Acordarea regimului de declarare derogatoriu se face de catre organul fiscal, la cererea contribuabililor aflati in inactivitate temporara si care indeplinesc conditiile prevazute in actul normativ nr.1221/12.06.2009, care a fost publicat joi in Monitorul Oficial.

Aprobarea sau respingerea cererii privind acordarea regimului de declarare se face prin decizie motivata, emisa de organul fiscal, in urma analizei situatiei fiscale a contribuabilului.

Cererile privind acordarea regimului de declarare derogatoriu depuse inainte de data de 17.06.2009 si nesolutionate, se vor solutiona potrivit procedurii in vigoare.

Societatile comerciale care, la data de 1 mai 2009, beneficiau de regimul de declarare derogatoriu si care si-au inregistrat inactivitatea temporara la Registrul Comertului pana la aceasta data, isi mentin regimul de declarare derogatoriu pe perioada pentru care acesta a fost aprobat, in situatia in care, conditiile prevazute in actul normativ sus mentionat sunt indeplinite.

In termen de 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial a Ordinului nr.1221/12.06.2009, societatile comerciale aflate in aceasta situatie au obligatia sa depuna la organul fiscal competent, o copie a extrasului de registru emis de catre Oficiul Registrului Comertului privind starea societatilor comerciale, referitoare la suspendarea temporara a activitatii acestora.

De mentionat ca, pentru societatile comerciale, inactivitatea temporara inscrisa in Registrul Comertului reprezinta una din conditiile necesare obtinerii regimului de declarare derogatoriu. Acordarea acestui regim de declarare se face de catre organul fiscal, numai la solicitarea contribuabililor care indeplinesc toate conditiile prevazute de Ordinul presedintelui ANAF nr.1221/12.06.2009.

Asta inseamna ca daca aveti toate datoriile platite catre Fisc, veti obtine acel regim derogatoriu pentru nedepunerea declaratiilor fiscale pe durata suspendarii celor 3 ani de suspendare. Daca aveti datorii, administratia financiara va va respinge solicitarea de nedepunere si va trebui, trimestrial, sa depuneti pe 0 (zero) TOATE declaratiile.

miercuri, 21 octombrie 2009

Hotarare nr. 488/2009 din 28/04/2009

Hotarare nr. 488/2009 din 28/04/2009

Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 286 din 30/04/2009

pentru completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004

In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata,

Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

Articol unic. - Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 112 din 6 februarie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare, se completeaza dupa cum urmeaza:
A. Titlul II "Impozitul pe profit"
1. Dupa punctul 11 se introduc sapte noi puncte, punctele 111-117, cu urmatorul cuprins:

"Codul fiscal:
Impozit minim
Art. 18. - (1) Contribuabilii care desfasoara activitati de natura barurilor de noapte, cluburilor de noapte, discotecilor, cazinourilor sau pariurilor sportive, inclusiv persoanele juridice care realizeaza aceste venituri in baza unui contract de asociere, si in cazul carora impozitul pe profit datorat pentru activitatile prevazute in acest articol este mai mic decat 5% din veniturile respective sunt obligati la plata unui impozit de 5% aplicat acestor venituri inregistrate.
(2) Contribuabilii, cu exceptia celor prevazuti la alin. (1), la art. 13 lit. c)-e) si la art. 15 si 38, in cazul carora impozitul pe profit este mai mic decat suma impozitului minim pentru transa de venituri totale corespunzatoare, prevazute la alin. (3), sunt obligati la plata impozitului la nivelul acestei sume.
(3) Pentru aplicarea prevederilor alin. (2), sumele corespunzatoare impozitului minim, stabilite in functie de veniturile totale inregistrate la data de 31 decembrie a anului precedent, sunt urmatoarele:

+---------------------------------------------+--------------------------------+
| Venituri totale anuale | Impozit minim anual |
| (lei) | (lei) |
+---------------------------------------------+--------------------------------+
|0-52.000 | 2.200 |
+---------------------------------------------+--------------------------------+
|52.001-215.000 | 4.300 |
+---------------------------------------------+--------------------------------+
|215.001-430.000 | 6.500 |
+---------------------------------------------+--------------------------------+
|430.001-4.300.000 | 8.600 |
+---------------------------------------------+--------------------------------+
|4.300.001-21.500.000 | 11.000 |
+---------------------------------------------+--------------------------------+
|21.500.001-129.000.000 | 22.000 |
+---------------------------------------------+--------------------------------+
|Peste 129.000.001 | 43.000 |
+---------------------------------------------+--------------------------------+


(4) Pentru incadrarea in transa de venituri totale prevazuta la alin. (3), se iau in calcul veniturile totale, obtinute din orice sursa, inregistrate la data de 31 decembrie a anului precedent, din care se scad:
a) veniturile din variatia stocurilor;
b) veniturile din productia de imobilizari corporale si necorporale;
c) veniturile din exploatare, reprezentand cota-parte a subventiilor guvernamentale si a altor resurse pentru finantarea investitiilor;
d) veniturile din reducerea sau anularea provizioanelor pentru care nu s-a acordat deducere, conform reglementarilor legale;
e) veniturile rezultate din anularea datoriilor si a majorarilor datorate bugetului statului, care nu au fost cheltuieli deductibile la calculul profitului impozabil, conform reglementarilor legale;
f) veniturile realizate din despagubiri de la societatile de asigurare;
g) veniturile prevazute la art. 20 lit. d).

Norme metodologice:
111. Contribuabilii mentionati la art. 18 alin. (2) din Codul fiscal, la determinarea impozitului datorat, vor avea in vedere urmatoarele:
a) calculul impozitului pe profit aferent trimestrului/anului, potrivit prevederilor titlului II din Codul fiscal;
b) incadrarea in transa de venituri totale anuale prevazuta la art. 18 alin. (3) din Codul fiscal in functie de veniturile totale anuale inregistrate la data de 31 decembrie a anului precedent, din care se scad veniturile prevazute la art. 18 alin. (4) din Codul fiscal;
c) stabilirea impozitului minim anual/trimestrial datorat corespunzator transei de venituri totale anuale, determinata potrivit lit. b);
d) compararea impozitului pe profit trimestrial/anual cu impozitul minim trimestrial/anual si plata impozitului la nivelul sumei celei mai mari.
112. In aplicarea prevederilor art. 18 alin. (2) coroborat cu art. 34 alin. (15) lit. a) din Codul fiscal, pentru trimestrul II al anului 2009, la calculul impozitului datorat se vor avea in vedere urmatoarele:
a) calculul impozitului pe profit aferent trimestrului II, potrivit prevederilor titlului II din Codul fiscal;
b) incadrarea in transa de venituri totale anuale prevazuta la art. 18 alin. (3) din Codul fiscal in functie de veniturile totale anuale inregistrate la data de 31 decembrie a anului precedent, din care se scad veniturile prevazute la art. 18 alin. (4) din Codul fiscal;
c) stabilirea impozitului minim corespunzator transei de venituri totale anuale, determinata potrivit lit. b), pentru perioada 1 mai 2009-30 iunie 2009;
d) compararea impozitului pe profit aferent trimestrului II cu impozitul minim calculat potrivit lit. c) si plata impozitului la nivelul sumei celei mai mari.

Exemplul I
O societate comerciala a determinat la sfarsitul trimestrului al II-lea impozit pe profit in suma de 250 lei. Pentru incadrarea in prevederile art. 18 alin. (2) contribuabilul ia in calcul veniturile totale inregistrate la 31 decembrie 2008, determinand un impozit minim in valoare de 2.200 lei, corespunzator transei de venituri totale anuale in suma de 40.000 lei. Pentru perioada 1 mai 2009-30 iunie 2009 din trimestrul al II-lea impozitul minim se calculeaza in mod corespunzator prin impartirea impozitului minim anual la 12 luni si inmultit cu 2 (lunile mai si iunie), astfel: (2.200/12) x 2 = 367 lei.
Avand in vedere ca impozitul pe profit datorat pentru trimestrul al II-lea este in suma de 250 lei, iar impozitul minim calculat pentru aceeasi perioada este de 367 lei, contribuabilul are obligatia de plata a impozitului minim in suma de 367 lei.

Exemplul II
O societate comerciala a determinat la sfarsitul trimestrului al II-lea impozit pe profit in suma de 500 lei. Pentru incadrarea in prevederile art. 18 alin. (2) contribuabilul ia in calcul veniturile totale inregistrate la 31 decembrie 2008, determinand un impozit minim in valoare de 2.200 lei corespunzator transei de venituri totale anuale in suma de 50.000 lei. Pentru perioada 1 mai 2009-30 iunie 2009 din trimestrul al II-lea impozitul minim se calculeaza in mod corespunzator prin impartirea impozitului minim anual la 12 luni si inmultit cu 2 (lunile mai si iunie), astfel: (2.200/12) x 2 = 367 lei.
Avand in vedere ca impozitul pe profit datorat pentru trimestrul al II-lea este in suma de 500 lei, iar impozitul minim calculat pentru aceeasi perioada este de 367 lei, contribuabilul are obligatia de plata a impozitului pe profit in suma de 500 lei.
113. Pentru definitivarea impozitului pe profit aferent trimestrului al IV-lea al anului 2009, din impozitul pe profit calculat cumulat de la inceputul anului se scade impozitul pe profit aferent perioadei precedente, inclusiv impozitul minim datorat, dupa caz, pana la nivelul impozitului minim datorat in cursul anului fiscal.

Exemplul III
O societate comerciala inregistreaza pierdere fiscala la sfarsitul trimestrului I si al II-lea. Pentru incadrarea in prevederile art. 18 alin. (2) contribuabilul ia in calcul veniturile totale inregistrate la 31 decembrie 2008, determinand un impozit minim in valoare de 6.500 lei, corespunzator transei de venituri totale anuale in suma de 300.000 lei. Pentru perioada 1 mai 2009-30 iunie 2009 din trimestrul al II-lea impozitul minim se calculeaza in mod corespunzator prin impartirea impozitului minim anual la 12 luni si inmultit cu 2 (lunile mai si iunie), astfel: (6.500/12) x 2 = 1.083 lei. Prin urmare, pentru trimestrul al II-lea societatea datoreaza impozitul minim in suma de 1.083 lei.
Impozitul pe profit cumulat de la inceputul anului este in suma de 6.000 lei. Pentru determinarea impozitului datorat pentru trimestrul al III-lea se efectueaza urmatorul calcul: 6.000 - 1.083 = 4.917 lei.
Se compara impozitul pe profit aferent trimestrului al III-lea, in suma de 4.917 lei, cu impozitul minim aferent acestei perioade: (6.500/12) x 3 = 1.625 lei si se datoreaza impozitul pe profit.
La inchiderea exercitiului financiar 2009, contribuabilul inregistreaza pierdere fiscala. Prin urmare, pentru trimestrul al IV-lea datoreaza impozit minim in suma de 1.625 lei. In acest caz, impozitul pe profit de recuperat reprezinta impozitul datorat in cursul anului respectiv mai putin impozitul minim.
114. Impozitul pe profit aferent trimestrului/anului se calculeaza potrivit prevederilor titlului II din Codul fiscal, inclusiv cele referitoare la recuperarea pierderii fiscale prevazute la art. 26 din titlul II «Impozitul pe profit».

Exemplul IV
O societate comerciala inregistreaza la sfarsitul anului 2008 pierdere fiscala in suma de 700 lei. In cursul anului 2009 societatea inregistreaza in trimestrul I pierdere fiscala, iar in trimestrul al II-lea inregistreaza un profit impozabil in suma de 13.200 lei.
Impozit pe profit aferent trimestrului al II-lea = (13.200-700) x 16% = 2.000 lei
Pentru incadrarea in prevederile art. 18 alin. (2) contribuabilul ia in calcul veniturile totale inregistrate la 31 decembrie 2008, determinand un impozit minim in valoare de 2.200 lei, corespunzator transei de venituri totale anuale in suma de 35.000 lei. Pentru perioada 1 mai 2009-30 iunie 2009 din trimestrul al II-lea impozitul minim se calculeaza in mod corespunzator prin impartirea impozitului minim anual la 12 luni si inmultit cu 2 (lunile mai si iunie), astfel: (2.200/12) x 2 = 367 lei.
Avand in vedere ca impozitul pe profit datorat pentru trimestrul al II-lea este in suma de 2.000 lei, iar impozitul minim calculat pentru aceeasi perioada este de 367 lei, contribuabilul are obligatia de plata a impozitului pe profit in suma de 2.000 lei.
115. Prevederile art. 18 alin. (2) din Codul fiscal nu se aplica societatilor in inactivitate temporara inscrisa in registrul comertului, conform prevederilor art. 237 din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. In situatia in care contribuabilii intra in inactivitate temporara in cursul anului, prevederile art. 18 alin. (2) se aplica pentru perioada cuprinsa intre inceputul anului si data cand societatea inregistreaza la oficiul registrului comertului cererea de inscriere de mentiuni. Daca perioada de inactivitate temporara inceteaza in cursul anului, contribuabilii aplica prevederile art. 18 alin. (2) de la data incetarii inactivitatii temporare, corespunzator cu perioada din an ramasa pana la 31 decembrie.
116. Contribuabilii infiintati in cursul anului nu intra sub incidenta prevederilor art. 18 alin. (2) pentru anul in care se inregistreaza la oficiul registrului comertului, insa acestia sunt obligati la determinarea impozitului pe profit potrivit prevederilor titlului II «Impozitul pe profit» din Codul fiscal. Nu intra sub incidenta impozitului minim societatile care la data de 1 mai 2009 se aflau in inactivitate temporara si aceasta inceteaza in cursul anului 2009, pentru perioada aferenta de la incetarea inactivitatii pana la 31 decembrie 2009.
117. Contribuabilii care se infiinteaza in cursul anului ca urmare a operatiunilor de reorganizare (fuziune, divizare etc.) aplica prevederile art. 18 alin. (2) de la data inregistrarii la oficiul registrului comertului. In cazul in care contribuabilii se infiinteaza prin fuziunea a doua sau mai multe societati, pentru determinarea impozitului minim datorat, veniturile totale anuale sunt veniturile insumate ale societatilor participante, inregistrate la data de 31 decembrie a anului precedent. In cazul in care contribuabilii se infiinteaza prin divizarea unei societati, pentru determinarea impozitului minim datorat, veniturile totale anuale se determina proportional cu valoarea activelor si pasivelor transferate de catre persoana juridica cedenta, conform proiectului intocmit potrivit legii, care stabileste si criteriul de repartitie a activelor si pasivelor transferate. In cazul fuziunilor prin absorbtie sau in cazul divizarilor prin care activele si pasivele se transfera catre una sau mai multe societati existente, pentru determinarea impozitului minim datorat de catre societatile beneficiare, la veniturile totale anuale inregistrate la data de 31 decembrie a anului precedent, se iau in calcul si veniturile totale anuale ale societatilor cedente, proportional cu valoarea activelor si pasivelor transferate."
2. Dupa punctul 491 se introduce un nou punct, punctul 492, cu urmatorul cuprins:

"Codul fiscal:
[....]
t) in perioada 1 mai 2009-31 decembrie 2010, cheltuielile privind combustibilul pentru vehiculele rutiere motorizate care sunt destinate exclusiv pentru transportul rutier de persoane, cu o greutate maxima autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kg si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, aflate in proprietatea sau in folosinta contribuabilului, cu exceptia situatiei in care vehiculele se inscriu in oricare din urmatoarele categorii:
1. vehiculele utilizate exclusiv pentru: interventie, reparatii, paza si protectie, curierat, transport de personal la si de la locul de desfasurare a activitatii, cat si vehiculele special adaptate pentru a fi utilizate drept care de reportaj, vehiculele utilizate de agenti de vanzari si de agenti de recrutare a fortei de munca;
2. vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru activitatea de taxi;
3. vehiculele utilizate pentru inchirierea catre alte persoane, inclusiv pentru desfasurarea activitatii de instruire in cadrul scolilor de soferi.

Norme metodologice:
492. Termenii si expresiile prevazute la art. 21 alin. (4) lit. t) pct. 1 au semnificatiile prevazute la pct. 451 din normele metodologice date in aplicarea art. 1451 din Codul fiscal din titlul VI «Taxa pe valoarea adaugata»."
3. Dupa punctul 571 se introduce un nou punct, punctul 572, cu urmatorul cuprins:

"Codul fiscal:
(51) Prin exceptie de la prevederile alin. (5), rezervele din reevaluarea mijloacelor fixe, inclusiv a terenurilor, efectuata dupa data de 1 ianuarie 2004, care sunt deduse la calculul profitului impozabil prin intermediul amortizarii fiscale sau al cheltuielilor privind activele cedate si/sau casate, se impoziteaza concomitent cu deducerea amortizarii fiscale, respectiv la momentul scaderii din gestiune a acestor mijloace fixe, dupa caz.

Norme metodologice:
572. Nu intra sub incidenta prevederilor art. 22 alin. (51) din Codul fiscal rezervele reprezentand surplusul realizat din rezerve din reevaluarea mijloacelor fixe, inclusiv a terenurilor, efectuata dupa data de 1 ianuarie 2004, existente in sold in contul «1065» la data de 30 aprilie 2009 inclusiv, care au fost deduse la calculul profitului impozabil. Aceste rezerve se impoziteaza la momentul modificarii destinatiei acestora potrivit prevederilor art. 22 alin. (5) din Codul fiscal."
B. Titlul III "Impozitul pe venit":
4. Dupa punctul 39 se introduce un nou punct, punctul 391, cu urmatorul cuprins:

La calc imp.profit si TVA chelt cu combustibilii sunt nedeductibile
"Codul fiscal:
Art. 48. [...] alin. (7) [...]
l1) in perioada 1 mai 2009-31 decembrie 2010, cheltuielile privind combustibilul pentru vehiculele rutiere motorizate care sunt destinate exclusiv pentru transportul rutier de persoane, cu o greutate maxima autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kg si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, cu exceptia situatiei in care vehiculele se inscriu in oricare dintre urmatoarele categorii:
1. vehiculele utilizate exclusiv pentru: interventie, reparatii, paza si protectie, curierat, transport de personal la si de la locul de desfasurare a activitatii, precum si vehiculele special adaptate pentru a fi utilizate drept care de reportaj, vehiculele utilizate de agenti de vanzari si de agenti de recrutare a fortei de munca;
2. vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru activitatea de taxi;
3. vehiculele utilizate pentru inchirierea catre alte persoane, inclusiv pentru desfasurarea activitatii de instruire in cadrul scolilor de soferi.

Norme metodologice:
391. Termenii si expresiile prevazute la art. 48 alin. (7) lit. l1) pct. 1 au semnificatiile prevazute la pct. 451 din normele metodologice date in aplicarea art. 1451 din Codul fiscal din titlul VI «Taxa pe valoarea adaugata»."
C. Titlul VI "Taxa pe valoarea adaugata"
5. Dupa punctul 45 se introduce un nou punct, punctul 451, cu urmatorul cuprins:

"Codul fiscal:
Limitari speciale ale dreptului de deducere
Art. 1451. - (1) In cazul vehiculelor rutiere motorizate care sunt destinate exclusiv pentru transportul rutier de persoane, cu o greutate maxima autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kg si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, nu se deduce taxa pe valoarea adaugata aferenta achizitiilor acestor vehicule si nici taxa aferenta achizitiilor de combustibil destinat utilizarii pentru vehiculele care au aceleasi caracteristici, aflate in proprietatea sau in folosinta persoanei impozabile, cu exceptia vehiculelor care se inscriu in oricare dintre urmatoarele categorii:
a) vehiculele utilizate exclusiv pentru: interventie, reparatii, paza si protectie, curierat, transport de personal la si de la locul de desfasurare a activitatii, precum si vehiculele special adaptate pentru a fi utilizate drept care de reportaj, vehiculele utilizate de agenti de vanzari si de agenti de recrutare a fortei de munca;
b) vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru activitatea de taxi;
c) vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru inchirierea catre alte persoane, instruirea de catre scolile de soferi, transmiterea folosintei in cadrul unui contract de leasing financiar sau operational;
d) vehiculele utilizate in scop comercial, respectiv in vederea revanzarii.
(2) Prin achizitie de vehicule, in sensul alin. (1), se intelege cumpararea unui vehicul din Romania, importul sau achizitia intracomunitara a vehiculului.
(3) Prevederile alin. (1) si (2) nu se aplica pentru avansurile care au fost achitate inainte de data de 1 mai 2009 pentru valoarea totala sau partiala a vehiculelor rutiere motorizate, daca livrarea acestora intervine dupa data de 1 mai 2009 inclusiv.
(4) Prevederile prezentului articol se aplica pana la data de 31 decembrie 2010 inclusiv.
(5) In cazul vehiculelor exceptate potrivit alin. (1) se vor aplica regulile generale de deducere stabilite la art. 145 si art. 146-1471.

Norme metodologice:
451. (1) In aplicarea art. 1451 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) vehiculele utilizate exclusiv pentru reparatii si/sau interventie reprezinta vehiculele care pot fi inzestrate sau nu cu echipamente tehnice specifice, ce deservesc personalul specializat in vederea repararii bunurilor, precum si cele utilizate pentru deplasarea in actiuni de interventie;
b) vehiculele utilizate exclusiv pentru paza si protectie sunt vehiculele utilizate in vederea asigurarii sigurantei obiectivelor, bunurilor si valorilor impotriva oricaror actiuni ilicite care lezeaza dreptul de proprietate, existenta materiala a acestora, precum si protejarii persoanelor impotriva oricaror acte ostile care le pot periclita viata, integritatea fizica sau sanatatea, potrivit prevederilor Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor si protectia persoanelor, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) vehiculele utilizate exclusiv pentru curierat reprezinta vehiculele care servesc la primirea, transportul si distribuirea scrisorilor, coletelor si pachetelor;
d) vehiculele utilizate exclusiv drept care de reportaj reprezinta vehiculele rutiere special amenajate pentru a gazdui tehnica specifica pentru inregistrari audio-video sau transmisii complexe video, audio si/sau date prin unde hertziene sau medii optice, capabile sa efectueze productii de televiziune sau radio inregistrate sau transmise in direct sau sa transmita la distanta prin tehnologii de radiofrecventa (radiorelee, transmisii prin satelit) sau prin fibra optica semnalul unei productii de televiziune sau de radio catre alte care de reportaj sau catre un telecentru sau un sediu central de radiodifuziune;
e) vehiculele destinate exclusiv utilizarii de agenti de vanzari reprezinta vehiculele utilizate in cadrul activitatii unei persoane impozabile de catre angajatii acesteia care se ocupa in principal cu prospectarea pietei, desfasurarea activitatii de merchandising, negocierea conditiilor de vanzare, derularea vanzarii bunurilor, asigurarea de servicii postvanzare si monitorizarea clientilor. Se limiteaza deductibilitatea taxei la cel mult un vehicul utilizat de fiecare agent de vanzari. In aceasta categorie se cuprind si vehiculele de test-drive utilizate de dealerii auto;
f) vehiculele utilizate exclusiv pentru transportul personalului la si de la locul de desfasurare a activitatii reprezinta vehiculele utilizate de angajator pentru transportul angajatilor in scopul desfasurarii activitatii economice la si de la resedinta acestora/locul convenit de comun acord la sediul angajatorului sau la si de la sediul angajatorului la locul in care se desfasoara efectiv activitatea sau la si de la resedinta angajatilor/locul convenit de comun acord la locul de desfasurare a activitatii, atunci cand exista dificultati evidente de a gasi alte mijloace de transport si exista un acord colectiv intre angajator si angajati prin care angajatorul se obliga sa asigure gratuit acest transport;
g) vehiculele utilizate exclusiv de agenti de recrutare a fortei de munca sunt vehiculele utilizate in cadrul activitatii agentiilor de plasare a fortei de munca de catre personalul care se ocupa in principal cu recrutarea si plasarea fortei de munca. Se limiteaza deductibilitatea taxei la cel mult un vehicul utilizat de fiecare agent de recrutare a fortei de munca.
(2) In sensul art. 1451 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, prin vehicule utilizate pentru prestarea de servicii cu plata se intelege vehiculele care contribuie in mod esential la prestarea directa a serviciilor cu plata si fara de care serviciile nu pot fi efectuate."

marți, 13 octombrie 2009

Inventarierea la 31.12

Majoritatea celor care au o firma mica nu stiu ca anual, la 31 decembrie, trebuie sa aibe inventarierea patrimoniului. In unele cazuri se accepta ca inventarierea sa se faca la 2 ani, maxim. Cum decurge inventarierea, cine o face, cum se face, ce se semneaza si mai ales cine semneaza inventarierea patrimoniului la data de 31.12?

Atentie, nu va culcati pe o ureche ca inventarierea cade in atributiile contabilului sau a firmei de contabilitate. Completv eronat: cade in sarcina administratorului de patrimoniu, rolul contabilitatii fiind unul conex. Deci daca in cazul unui control nu puteti face dovada efectuarii, la minim 2 ani a inventariere, raspunderea va fi direct a administratorului!

Cum se utilizeaza in contabilitate inventarierea:

- document pentru inventarierea marfurilor, ambalajelor si altor materiale aflate in evidenta cantitativ-valorica in unitatile cu amanuntul;
- document pentru stabilirea minusurilor si plusurilor valorice din gestiunile inventariate;
- document justificativ de inregistrare in evidenta de la locurile de depozitare si in contabilitate;
- document pentru intocmirea registrului-inventar;
- document pentru stabilirea provizioanelor pentru deprecieri.


Cum se intocmeste

Se intocmeste in doua exemplare la locurile de depozitare, pe gestiuni si conturi de materiale, marfuri si ambalaje, si se semneaza de membrii comisiei de inventariere, de gestionar si contabilul care tine evidenta gestiunii. In situatia predarii-primirii gestiunii, listele de inventariere se intocmesc in 3 exemplare, dintre care un exemplar ramane la gestionarul predator, un exemplar la gestionarul care primeste gestiunea, iar un exemplar la departamentul de contabilitate.

Pentru marfurile deteriorate total sau partial, degradate, precum si pentru cele fara miscare sau cele care nu mai pot fi valorificate se intocmesc liste de inventariere separate.
In situatia unei gestiuni colective, cu mai multe schimburi, listele de inventariere se semneaza de toti gestionarii sau de persoanele care au calitatea de gestionar, iar in situatia predarii-primirii gestiunii, acestea trebuie semnate atat de persoana (persoanele) care preda (predau) gestiunea, cat si de gestionarul (gestionarii) care primeste (primesc) gestiunea.
Pentru marfurile aflate in ambalaje originale intacte, lichidele a caror cantitate faptica nu se poate stabili prin transvazare si masurare sau marfurile in vrac etc., a caror inventariere prin cantarire sau masurare ar necesita cheltuieli importante sau ar conduce la degradarea bunurilor respective, in listele de inventariere se mentioneaza modul in care s-a facut inventarierea si informatiile tehnice care stau la baza calculelor.
In listele de inventariere se trec stocurile faptice constatate de comisia de inventariere prin numarare, cantarire, masurare sau cubare, dupa caz.
Informatiile privind marfurile inventariate se trec in listele de inventariere imediat dupa determinarea cantitatilor inventariate, in ordinea in care au fost grupate, tinandu-se seama de dimensiunile si unitatile de masura cu care figureaza in evidenta de la locurile de depozitare si in contabilitate.
Evaluarea stocurilor faptice in listele de inventariere se face cu aceleasi preturi folosite la inregistrarea bunurilor in contabilitate.
Inainte de stabilirea rezultatelor inventarierii prin compararea stocului faptic valoric al bunurilor inventariate cu soldul scriptic din contabilitate, se procedeaza la o verificare amanuntita a exactitatii tuturor evaluarilor, calculelor, totalizarilor si inregistrarilor din contabilitate si din evidenta de la locurile de depozitare. Greselile identificate cu aceasta ocazie trebuie corectate inainte de stabilirea rezultatelor inventarierii.

Cum circula

- la gestionar (sau gestionari, in situatia predarii-primirii gestiunii), pentru semnarea fiecarei file a listei, mentionand pe ultima fila a listei ca toate cantitatile au fost constatate in prezenta sa (lor), ca marfurile respective se afla in pastrarea si raspunderea sa (lor), ca nu mai are (au) bunuri care nu au fost supuse inventarierii, precum si faptul ca preturile, cantitatile, calitatile si unitatile de masura au fost constatate in prezenta sa (lor) si nu are (au) obiectiuni de facut;
- la membrii comisiei de inventariere, pentru semnarea fiecarei file a listei, calcularea listelor de inventariere, intocmirea recapitulatiei listelor de inventariere, stabilirea minusurilor sau a plusurilor valorice, stabilirea perisabilitatilor, conform dispozitiilor legale, in cadrul procesului-verbal al rezultatelor inventarierii;
- la compartimentul financiar-contabil unde se efectueaza confruntarea dintre raportul de gestiune predat la contabilitate si valoarea totala a inventarului faptic. Totodata se iau masuri pentru corecta determinare a valorii deprecierilor constatate si inregistrarea in contabilitate a provizioanelor pentru depreciere;
- la conducatorul compartimentului financiar-contabil si la oficiul juridic, impreuna cu procesele-verbale cuprinzand cauzele degradarii, deteriorarii bunurilor, numele persoanelor vinovate si cu procesul-verbal al rezultatelor inventarierii pentru avizarea propunerilor facute de comisia de inventariere;
- la conducatorul unitatii, impreuna cu procesele-verbale sus-mentionate, pentru a decide asupra solutionarii propunerilor facute.

Unde se arhiveaza:
- la compartimentul financiar-contabil (exemplarul 1);
- la compartimentul de verificari gestionare (exemplarul 2).

Continutul minimal obligatoriu de informatii al formularului de inventariere:
- denumirea formularului;
- data (ziua, luna, anul) intocmirii formularului;
- denumirea unitatii;
- gestiunea;
- locul de depozitare;
- numarul curent;
- denumirea bunurilor inventariate;
- unitatea de masura; cantitatea;
- pretul unitar de inregistrare in contabilitate;
- valoarea contabila;
- valoarea de inventar;
- deprecierea: valoarea, motivul;
- comisia de inventariere: numele si prenumele, semnatura;
- gestionarul si gestionarul primitor (in situatia predarii-primirii gestiunii): numele si prenumele, semnatura;
- departamentul de contabilitate: numele si prenumele, semnatura.

Fisa sintetica la sectorul 2 si sectorul 6

Fisa sintetica la sectorul 2 si sectorul 6Se completeaza cererea conform modelului pe care l-am dat anterior

Se stampileaza si semneaza si se poate solicita pe mail

Pentru sectorul 2:

mariana.nastase.s2@mfinante.ro

Pentru sectorul 6:
date.sector6.s6@mfinante.ro

La sectorul 6 se trimite in atentia doamnei Andreias Gabriela si se specifica ca trebuie trimisa solicitarea de pe o adresa de yahoo.

luni, 12 octombrie 2009

Ordin de deplasare

Ordin de deplasare

1. Se foloseste ca:

- delegatie / imputernicire data persoanei care face deplasarea;

- document pentru decontarea de catre titularul de avans a cheltuielilor efectuate pe durata deplasarii;

- document pentru stabilirea diferentelor de primit sau de restituit de catre titularul de avans;

- document justificativ care trebuie inregistrat in contabilitate.


2. Se intocmeste intr-un singur exemplar, pentru fiecare deplasare, de persoana care urmeaza a efectua deplasarea si justifica acordarea numerarului pentru avans. (justificare contravaloare avans)

3. Unde circula:

- la persoana care efectueaza deplasarea;
- la persoana imputernicita sa dispuna deplasarea, pentru semnare;
-la casierie pentru incasarea cash-ului sau pentru depunerea unei copii in vederea virarii banilor prin cont bancar;

- la persoanele autorizate din unitatea unde s-a efectuat deplasarea care trebuie sa confirme sosirea si plecarea delegatului;

- ulterior la compartimentul financiar-contabil pentru verificarea decontului, pe baza actelor justificative anexate la acesta de catre titular la intoarcerea din deplasare sau cu ocazia procurarii materialelor, stabilind diferenta de primit sau de restituit, avandu-se in vedere eventualele penalizari si semnand pentru verificare.

In cazul in care la decontarea avansului suma cheltuielilor efectuate este mai mare decat avansul primit, pentru diferenta de primit de titularul de avans se intocmeste Delegatie / imputernicire de plata catre casierie (cod 14-4-4 sau cod 14-4-4/a, dupa caz).

In cazul in care, la decontare, sumele privind cheltuielile efective sunt mai mici decat avansul primit, diferenta de restituit de catre titularul de avans se depune la casierie pe baza de delegatie / imputernicire de incasare (cod 14-4-4 sau cod 14-4-4/a, dupa caz);

- la persoana autorizata sa efectueze controlul financiar preventiv, pentru viza;

- la conducatorul societatii pentru aprobarea cheltuielilor efectuate.

4. Se arhiveaza la compartimentul financiar-contabil.

5. Continutul minimal obligatoriu de informatii al formularului este urmatorul:

- denumirea societatii;

- denumirea si numarul formularului;

- numele, prenumele si functia persoanei delegate; scopul, destinatia si durata deplasarii; stampila societatii; semnatura conducatorului societatii; data;

- data (ziua, luna, anul, ora) sosirii si plecarii in/din delegatie; stampila societatii; semnatura conducatorului societatii;

- ziua si ora plecarii; ziua si ora sosirii; data depunerii decontului; penalizari calculate; avans spre decontare;

- cheltuieli efectuate: felul actului si emitentul, numarul si data actului, suma;

- numarul si data chitantei pentru restituirea diferentei; diferenta de primit/restituit;

- semnaturi: conducatorul societatii, controlul financiar preventiv, persoana care verifica decontul, seful de compartiment, titularul de avans.

Pentru alte informatii puteti adresa intrebari la adresa de mail contabilitatea_firmelor@yahoo.com.

vineri, 9 octombrie 2009

Note contabile pentru leasing

Note contabile leasing

Este important sa stiti ca la inregistrarea leasingului se va folosi, comparativ, cursul de la 31.12. ultimul an – daca leasing-ul nu este in primul sau an. Daca leasing-ul este la inceput, NU se vor folosi notele contabile de diferente.


1. Inreg facturii de leasing (a ratei)

% = 4041
167
4426

2. Inregistrarea diferentelor de curs cu rata (fata de 31.12 ultimul an)

6588 = 4041 (daca cursul la 31.12 este mai mare decat cel din contract)
4426

4041 = 7588 (daca cursul la 31.12 este mai mic decat cel din contract)
4427


3. Inregistrarea dobandei

666 = 4041
4426


4. Inregistrarea diferentelor de curs cu dobanda (fata de 31.12 ultimul an)

6588 = 4041 (daca cursul la 31.12 este mai mare decat cel din contract)
4426

4041 = 7588 (daca cursul la 31.12 este mai mic decat cel din contract)
4427


5. Plata facturii: 4041=5121 (5311)


6. La sfarsit de an se face reevaluarea. Se foloseste cursul din 31.12.


Se calculeaza valoarea lui 167 = valoarea contractului din care se scad facturile emise. Se calculeaza valoarea in lei, la cursul din contract, apoi se calculeaza valoarea in lei la cursul din 31.12. si se fac notele contabile pentru diferenta dintre cele 2 sume.


665 = 167 (daca cursul la 31.12 este mai mare decat cel din contract)

167 = 765 (daca cursul la 31.12 este mai mare decat cel din contract)

7. Inregistrarea valorii reziduale – o gasiti in articolul postat pe

http://contabilitateafirmelor.blogspot.com/2009/09/note-contabile-pentru-aplicarea-in.html

Daca leasing-ul este la inceput, veti pastra notele contabile, cu exceptia celor de diferente – nu apar diferente pentru ca nu exista curs de comparare.

Pentru alte informatii puteti adresa intrebari la adresa de mail contabilitatea_firmelor@yahoo.com.

luni, 5 octombrie 2009

Cand se completeaza si se depune declaratia 010

Cand se completeaza si se depune declaratia 010

Ori de cate ori se modifica vectorul fiscal. Pentru firmele mici asta inseamna:

1. Daca firma nu a avut salariati si a inregistrat cel putin 1 (unu) contract de munca, se inregistreaza declaratia 010 in maxim 30 de zile calendaristice de la schimbarea vectorului fiscal, respectiv pentru luarea in evidenta ca platitor de contributii salariale corespunzatoare. Daca aveti contract de munca cu data de 12 ale lunii si il inregistrati la ITM in data de 30 ale lunii (aveti 20 de zile la dispozitie sa-l inregistrati), vectorul vostru fiscal se modifica cu data de 12 ale lunii! Asa ca aveti 30 de zile la dispozite sa depuneti 010 la administratie. Numarati zilele calendaristice pentru ca unele luni au 31 de zile si sa nu calculati gresit. La depunerea declaratiei unele administratii cer copie de pe actul doveditor, in cazul asta de pe contract.

2. Daca aveati angajati si il dati afara pe ultimul, veti depune 010 si veti completa scoaterea din evidenta a contributiilor corespunzatoare (uneori se cere copie de pe decizia de incetare a contractului).

3. Daca firma este microintreprindere cu plata impozitului pe venit si nu mai are salariati timp de 60 de zile, ea se transforma in platitoare de impozit pe profit 16%. Deci veti depune 010 pentru scoaterea din evidenta ca platitor pe veniturile microintreprinderii si de luare in evidenta ca platitor de impozit pe profit.

4. Daca firma depaseste cifra de afaceri de 100.000 de euro sau 9 salariati (de la 10 in sus, inclusiv) se transforma automat in platitoare de impozit pe profit. Deci veti depune 010 pentru scoaterea din evidenta ca platitor pe veniturile microintreprinderii si de luare in evidenta ca platitor de impozit pe profit.

5. Aveti grija la Registrul Comertului, pentru ca avocatul care se ocupa de firma sa stie exact ce inregistreaza. Daca inregistreaza firma direct acolo cu luarea in evidenta a contributiilor salariale etc, va trebui sa depuneti toate declaratiile corespunzatoare: somaj, state, sanatate, ITM etc.

6. Unde gasiti actualizat formularul 010 - atentie sa nu completati pe un formular descarcat de pe Internet si care este din anii precedenti.

www.mfinante.ro....alegeti ANAF..... alegeti Asistenta contribuabili... alegeti, din stanga “Toate formularele cu explicatii”.


Pentru alte informatii puteti adresa intrebari la adresa de mail contabilitatea_firmelor@yahoo.com.

Cum se scoate o fisa sintetica de la administratia financiara

Cum se scoate o fisa sintetica de la administratia financiara

Faceti o cerere dupa modelul urmator – este bine sa treceti adresa completa a sediului social, inclusiv etaj si apartament, pentru ca exista administratii care refuza eliberarea fisei sintetice pe motiv ca sediul social nu corespunde. Faceti si antet. Sa aveti la voi un stick pentru ca fisa se va pune pe el. Dupa ce scoateti fisa, reglati-o – vedeti daca au fost inregistrate toate platile, daca plata s-a facut la timp sau cu intarziere etc. Succes.



S.C. ________ SRL
Bucuresti, sector XXX
Str. _____________________
Reg. Com. J40/_____/_______
CUI: YYYYYYY

CERERE


Subsemnatul, Vasile Gheorghe, in calitate de administrator al S.C. ____________ SRL, cu sediul in Bucuresti, sector XXX Str. ______________________________, inregistrata la registrul Comertului din Bucuresti sub nr. J40/_____/_______, vand CUI YYYYYYY, va rog sa eliberati fisa sintetica pentru firma mentionata.
Pentru ridicarea fisei sintetice deleg pe domnul Florea Andrei, nascut in Municipiul Bucuresti, la data de ________, domiciliat in Mun. Bucuresti, str. ___________________________, sector FFFF, posesor al CI seria ____ nr ________ eliberata de ____________________, la data de _______________, avand CNP __________________.




Pentru alte informatii puteti adresa intrebari la adresa de mail contabilitatea_firmelor@yahoo.com.

joi, 1 octombrie 2009

Cum iti deschizi o firma noua

Cum iti deschizi o firma noua

In primul rand, nu cumpara o firma deja existenta pe piata fara sa o verifici atent din toate punctele de vedere: administratie, somaj, registru, ITM, furnizori etc.

Daca, totusi, vreti sa deschideti o firma, ce trebuie sa stiti.

-Nu puteti fi asociat unic decat la o singura firma. Daca sunteti deja la una, la a doua, a treia etc nu puteti fi asociat unic ci trebuie sa aveti 1, 2 sau cati asociati vreti.
-In primul rand aveti nevoie de rezervarea de nume. Se obtine la registrul Comertului in 30 de minute. Mergeti la ei la Informare initiala si spuneti ca vreti formular pentru rezervare de nume. Il completati, platiti la casierie suma respectiva, apoi depuneti copia de pe plata si hartia initiala la biroul unde se fac rezervari. In 30 de minute obtineti rezervarea;
-Aveti nevoie de Act constitutiv – verificati la registrul comertului daca se accepta sub semnatura privata. Ce inseamna asta. Asta inseamna ca il faceti voi pe calculator, il printati si il semnati. Daca nu se accepta sub semnatura privata, are nevoie de stampila de avocat sau de notar.
-De la administratia financiara de care apartineti aveti nevoie de cazier fiscal – costa 20 de lei si este valabil 15 zile! Daca va duceti cu actele la Registru dupa 15 zile de la eliberarea cazierului fiscal, va duceti degeaba.
-Aveti nevoie de specimen de semnatura – il dati la un notariat; daca sunt mai multi asociati, fiecare trebuie sa dea acel specimen de semnatura;
Tot la notar va mai trebuie o declaratie ca puteti fi asociat (sau asociat unic) (eventual asociat si administrator) in firma;
-Va trebuie cont de capital la o banca – nu puteti deschide cont curent, pentru ca doar firmele pot face asta. Platiti 200 lei capitalul social si vi se va da o hartie ca aveti cont de capital acolo. Unele banci cer AGA sau decizie a asociatului unic pentru deschiderea de cont. Hartia de la banca ii faceti o copie si depuneti la dosar COPIA, penrtu ca de original aveti nevoie ulterior in contabilitate, altfel nu puteti evidentia capitalul social – multi depun originalul si raman cu suma agatata in contabilitate, fara vreo dovada de depunere.
-Aveti nevoie de dovada de sediu. Pentru asta va trebuie un contract de comodat sau de inchiriere pe o camera / casa / apartament. La acest contract se depune copie de pe actul de proprietate – ca sa se vada cine e proprietar – inclusiv de pe schita casei. De asemenea, se depune in tabel cu toti vecinii din jurul apartamentului respectiv care sunt de acord ca acolos a figureze firma respectiva – se iau vecinii de sus, jos, stanga si dreapta apartamentului respectiv. Hartia trebuie semnata de Presedintele Asociatiei de Proprietari, cu nume in clar, semnatura si stampila. Este bine sa verificati initial la Registrul Comertului daca la adresa respectiva figureaza vreo alta firma, pentru ca daca este asa, nu veti primi aprobare pentru a voastra si veti ramane cu dosarul agatat la registru si taxele platite degeaba.
-Copie de pe actul de identitate al asociatilor.
-De la Registrul Comertului se iau formularele ce trebuie completate la deschiderea firmei – specificati acolo daca la sediul social veti avea activitate sau nu.
Taxele de Registru sunt in jur de 350 – 400lei.

Inca mai vreti sa deschideti firma? Atunci trebuie sa stiti ca inchiderea unei firme costa mai mult decat deschiderea firmei.

Pentru alte informatii puteti adresa intrebari la adresa de mail contabilitatea_firmelor@yahoo.com.

Sfaturi utile pentru cei care vor o firma

Sfaturi utile pentru cei care vor o firma

Primul sfat de care ar trebui toata lumea sa tina cont este: NU VA DESCHIDETI FIRMA. Toti au impresia ca administrarea unei firme este joaca de copil. Gresit. Nu ca voi nu puteti administra o firma, ci pur si simplu pentru ca o firma inghite bani inainte de a produce. Nu vorbesc despre cheltuielile de deschidere care sunt marunte si se pot recupera ulterior, ci vorbesc despre cheltuielile LUNARE pe care le presupune existenta unei firme.

Sa presupunem ca nu faceti nimic cu o firma. In conditiile astea voi veti plati LUNAR:

-impozitul forfetar – 183,33 lei, platibil trimestrial pana pe 25 a lunii urmatoare trimestrului. Trimestrele sunt: I – ianuarie, februarie, martie; II – aprilie, mai, iunie; III – iulie august, septembrie; IV – octombrie, noiembrie si decembrie. Penalizarile de intarziere sunt de 0,1% pe zi! Inmultiti cu 12 luni…
-contabilul care se ocupa de depunerea de declaratii. Daca nu depuneti declaratiile, amenda minima este de 500 lei pentru fiecare declaratie nedepusa. Cum administratorii nu se pricep la asta, apeleaza la contabil. Costul (la negru) al unui contabil care sa se ocupe de depunerile de declaratii pe zero (fara activitate) sunt de minim 100 – 150 lei. PE LUNA; inmultiti cu 12 luni
-acelasi contabil, la depunerea de bilant va solicita bani suplimentari, asa cum procedeaza toata lumea – personal sunt de acord cu asta, pentru ca bilanturile semestriale dau ceva de furca. Plus ca trebuie semnate de firma de contabilitate sau expert contabil, care si firma si expert percep o suma de bani pentru a semna un bilant – iarasi foarte normal. Costul minim al unui bilant (sunt 2 pe an) este de 150 – 200 lei. Inmultiti cu 2.

Astea sunt cheltuielile pe care le faceti intr-un an DACA FIRMA NU ARE NICI UN FEL DE ACTIVITATE.

-daca firma are un salariat, costurile de contabilitate cresc exponential. La fel si bilantul.

In plus, trebuie sa stiti ca o firma incepe sa scoata profit dupa un an de zile – dupa 6 luni costurile ar trebui sa fie partial acoperite. Daca asta nu s-a intamplat dupa 1 an, cesionati firma: ori nu merge ori nu aveti segmentul de piata eficient.

Pentru alte informatii puteti adresa intrebari la adresa de mail contabilitatea_firmelor@yahoo.com.