marți, 10 noiembrie 2009

Inregistrarea si scoaterea din evidenta a platitorilor de TVA

Inregistrarea si scoaterea din evidenta a platitorilor de TVA
Potrivit prevederilor art. 70 din Codul de procedura fiscala, republicat, orice persoana impozabila care realizeaza operatiuni taxabile si/sau scutite de taxa pe valoarea adaugata cu drept de deducere trebuie sa solicite inregistrarea ca platitor de taxa pe valoarea adaugata la organul fiscal competent din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in urmatoarele situatii:

a) la infiintare, in mod obligatoriu, daca declara ca urmeaza sa realizeze o cifra de afaceri peste plafonul de scutire prevazut de dispozitiile Codului fiscal referitoare la TVA;
b) la infiintare, daca declara ca urmeaza sa realizeze o cifra de afaceri sub plafonul de scutire prevazut de dispozitiile Codului fiscal referitoare la taxa pe valoarea adaugata, dar opteaza pentru aplicarea regimului normal de taxa pe valoarea adaugata;

c) dupa infiintare, in mod obligatoriu, daca depaseste plafonul de scutire prevazut de dispozitiile Codului fiscal referitoare la taxa pe valoarea adaugata, in termen de 10 zile de la sfarsitul lunii in care a depasit acest plafon;

d) dupa infiintare, daca cifra de afaceri realizata este sub plafonul de scutire prevazut de dispozitiile Codului fiscal referitoare la taxa pe valoarea adaugata, dar doreste sa opteze pentru aplicarea regimului normal de taxa pe valoarea adaugata.

Persoanele care realizeaza in exclusivitate operatiuni scutite de TVA, iar potrivit Codului fiscal pot opta pentru taxarea acestora, trebuie sa solicite inregistrarea ca platitori de taxa pe valoarea adaugata.
Cifra de afaceri declarata organului fiscal este constituita din suma, fara taxa pe valoarea adaugata, a livrarilor de bunuri si prestarilor de servicii taxabile, incluzand si operatiunile scutite cu drept de deducere.

In cazul persoanelor inregistrate ca platitori de TVA, codul de identificare fiscala este precedat de litera "R".

Data inregistrarii ca platitor de taxa pe valoarea adaugata este:

􀂄 data comunicarii certificatului de inregistrare, cu ocazia infiintarii microintreprinderii, in urmatoarele situatii :
- persoana impozabila declara ca urmeaza sa realizeze o cifra de afaceri peste plafonul de scutire prevazut de dispozitiile Codului fiscal referitoare la taxa pe valoarea adaugata;
- persoana impozabila declara ca urmeaza sa realizeze o cifra de afaceri sub plafonul de scutire prevazut de dispozitiile Codului fiscal referitoare la taxa pe valoarea adaugata, dar opteaza pentru aplicarea regimului normal de taxa pe valoarea adaugata;
􀂄 data de intai a lunii urmatoare, daca in cursul lunii curente:
- persoana impozabila depaseste plafonul de scutire prevazut de dispozitiile Codului fiscal referitoare la taxa pe valoarea adaugata, fiind obligata sa se inregistreze in termen de 10 zile de la sfarsitul lunii in care a depasit acest plafon;
- persoana impozabila opteaza pentru aplicarea regimului normal de TVA, cu toate ca cifra de afaceri realizata este sub plafonul de scutire;
- persoana impozabila realizeaza in exclusivitate operatiuni scutite de taxa pe valoarea adaugata, dar solicita luarea in evidenta ca platitor de taxa pe valoarea adaugata.

In vederea inregistrarii ca platitori de taxa pe valoarea adaugata, contribuabilii completeaza si depun la Biroul unic cererea de preschimbare a certificatului de inregistrare, insotita de “Avizul pentru inregistrarea mentiunilor referitoare la luarea in/scoaterea din evidenta ca platitor de taxa pe valoarea adaugata a comerciantilor”, eliberat de organul fiscal competent.

Orice persoana impozabila inregistrata ca platitor de taxa pe valoarea adaugata, care, ulterior inregistrarii, realizeaza exclusiv operatiuni care nu dau drept de deducere, trebuie sa solicite scoaterea din evidenta ca platitor de taxa pe valoarea adaugata, in termen de 10 zile de la sfarsitul lunii in care realizeaza exclusiv astfel de operatiuni. Scoaterea din evidenta ca platitor de taxa pe valoarea adaugata se va face incepand cu data de intai a lunii urmatoare celei in care persoana impozabila are obligatia sa solicite aceasta scoatere din evidenta.

Orice persoana impozabila inregistrata ca platitor de taxa pe valoarea adaugata trebuie sa solicite scoaterea din evidenta ca platitor de taxa pe valoarea adaugata in caz de incetare a activitatii, in termen de 15 zile de la data actului in care se consemneaza situatia respectiva.

Scoaterea din evidenta ca platitor de taxa pe valoarea adaugata se va face incepand cu data de intai a lunii urmatoare depunerii declaratiei de mentiuni. Pentru luarea in evidenta ca platitor de TVA, la infiintarea microintreprinderii se marcheaza casuta corespunzatoare inregistrarii ca platitor de TVA din capitolul “Referitor la inregistrarea fiscala“ din cererea de inregistrare fiscala.

Potrivit pct. 69.2 din Normele metodologice de aplicare a Codului de procedura fiscala11, pentru inregistrarea mentiunilor privind luarea in/scoaterea din evidenta ca platitor de TVA, microintreprinderile vor completa si vor depune la Biroul unic din cadrul Oficiului Registrului Comertului cererea de preschimbare a certificatului de inregistrare, potrivit dispozitiilor legale privind inregistrarea comerciantilor, insotita de avizul organelor fiscale competente. In conformitate cu prevederile Ordinului Ministrului Finantelor Publice (OMFP) nr. 545/200412, avizul se elibereaza la cererea microintreprinderii de catre organul fiscal in a carui raza teritoriala isi au domiciliul fiscal.

Operatiunile scutite sunt cele prevazute la art. 143 si 144 din Codul fiscal.

HG nr. 1050/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a OG nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, publicata in MOf al Romaniei nr. 651 din 20 iulie 2004 si poate fi consultata pe site-ul Internet al MFP la adresa www.mfinante.ro/legislatie 12 privind acordarea avizului pentru inregistrarea mentiunilor referitoare la luarea in/scoaterea din evidenta ca platitor de TVA a comerciantilor, publicat in MOf al Romaniei nr. 813 din 3 septembrie 2004 si poate fi consultata pe site-ul Internet al MFP la adresa www.mfinante.ro/legislatie

Solicitarea eliberarii avizului se face prin completarea si depunerea intr-un singur exemplar a “Cererii de eliberare a avizului pentru inregistrarea mentiunilor referitoare la luarea in/scoaterea din evidenta ca platitor de TVA a comerciantilor”.
Cererea de eliberare a avizului pentru inregistrarea mentiunilor referitoare la luarea in/scoaterea din evidenta ca platitor de taxa pe valoarea adaugata a comerciantilor se solutioneaza in termen de 2 zile de la data inregistrarii acesteia, la organul fiscal.

Avizul se intocmeste in doua exemplare. Originalul se va inmana microintreprinderii in baza cererii depuse la organul fiscal, iar copia se arhiveaza in dosarul fiscal al comerciantului. Valabilitatea avizului este de 10 zile de la data eliberarii.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu